Hoeveel kan ik het best eten?

Voor ieder van ons is er een hoeveelheid voedsel die ons langdurig verzadigt en van energie voorziet, en probleemloos verteerd wordt. We kunnen niet één keer voor heel de dag eten en de hele dag door eten is ook niet optimaal. Onze spijsvertering en stofwisseling doen hun werk het best als we ze om de zoveel tijd van een bepaalde hoeveelheid voedsel voorzien. Om deze reden zijn er in de loop der tijd maaltijden ontstaan.

Eten we in plaats van maaltijden constant kleine beetjes, dan raken we nooit helemaal verzadigd, komen we vaak energie tekort en krijgt onze spijsvertering geen rust. Terugkerende honger en gebrek aan energie zorgen er dan voor dat we vaker en daardoor over de hele dag meer eten. Dit kan allemaal worden voorkomen door op vaste tijden een optimale hoeveelheid voedsel te eten. Dit is de hoeveelheid voedsel die we klachtenvrij kunnen verwerken en die ons tot kort voor de volgende maaltijd verzadigt en van energie voorziet.

Je weet dat je de juiste hoeveelheid hebt gegeten als je na het eten:

  • geen honger meer hebt of te snel weer krijgt (dus geen tussendoortjes nodig hebt)
  • na het eten niet inzakt maar juist weer energie krijgt
  • niet te vol zit of last van je spijsvertering krijgt

Wat kan ik het best eten?

Wat we eten bepaalt in hoge mate of we gezond eten. De verkeerde dingen eten kan tot allerlei klachten leiden. Het goede nieuws is…

Wanneer kan ik het best eten?

Niet alleen wat we eten maar ook wanneer we eten maakt deel uit van ons voedingspatroon en kan voedingsklachten veroorzaken….

Eet ik gezond?

Je eet gezond als wat, hoeveel en wanneer je eet, optimaal op jouw behoeften is afgestemd. Je ervaart dan geen klachten…

Je optimale voedingspatroon?

Iedereen heeft een ander lichaam, een andere leefstijl en dus andere voedingsbehoeften. Er bestaat geen one-size-fits-all dieet. Jij hebt een uniek voedingspatroon nodig. Laat de Voedingsexpert jou helpen om die te ontdekken.