Wat kan ik het best eten?

Wat we eten bepaalt grotendeels of we gezond eten. Het verkeerde voedsel veroorzaakt allerlei voedingsgerelateerde klachten, waaronder een onverzadigd gevoel, snel terugkerende honger of trek, inzakkers, gebrek aan energie, en spijsverteringsklachten. Deze geven aan dat je voeding niet optimaal is en kunnen op termijn tot overgewicht, gezondheidsklachten en chronische ziekte leiden. Het goede nieuws is dat er voor ieder van ons een maaltijdsamenstelling bestaat die optimaal in onze voedingsbehoeften voorziet. Als we die vinden, raken we van onze voedingsklachten af en eten we gezond.

Een maaltijd is voor jou gezond samengesteld als je daarna tot kort voor de volgende maaltijd verzadigd bent, over voldoende energie beschikt en geen spijsverteringsklachten ervaart. Het levert dan de voedingsstoffen die jij op dat moment nodig hebt, in een vorm die jij goed kunt verwerken. Daarvoor dient iedere maaltijd het volgende te bevatten:

  • alleen natuurlijke en geen bewerkte voedingsmiddelen
  • drie soorten voedingsbronnen (zie afbeelding)
  • de voor jou juiste balans tussen de drie
  • alleen voedingsmiddelen die jij goed verwerkt

Wat niet natuurlijk is samengesteld kan ook niet op een natuurlijke manier door ons lichaam verwerkt worden. Het eten van natuurlijke voedingsmiddelen en mijden van bewerkte voedingsmiddelen voorkomt de ontwikkeling van overgewicht en chronische ziekten op de lange termijn.

Het eten van drie verschillende voedingsbronnen zorgt ervoor dat jouw lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Hierdoor hou je of krijg je tussen je maaltijden geen trek in voedingsstoffen die je te weinig hebt binnengekregen. Daardoor heb je geen tussendoortjes nodig en voorkom je onnodig en te veel eten.

Een gezonde maaltijd bezit de voor jou juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Je krijgt dan de juiste hoeveelheden van de drie macronutriënten binnen. Dit voorkomt trek, energiegebrek en een moeizame spijsvertering.

Voedingsmiddelen die je niet goed kunt verwerken zijn niet of minder geschikt voor jouw metabolisme, inclusief spijsvertering. Het eten van zulke voedingsmiddelen veroorzaakt spijsverteringsklachten. Dit zijn signalen zijn van ongezonde voeding en dus is het belangrijk om ze niet te licht op te nemen of te negeren. Doe je dat wel, dan kan dat op termijn tot andere gezondheidsklachten, overgewicht en ziekte leiden.

Je weet dat je een maaltijd goed hebt samengesteld als je daarna, tot kort voor de volgende maaltijd:

  • geen honger meer hebt of krijgt (en dus geen tussendoortjes nodig hebt)
  • je energie voelt toenemen en geen energiedips ervaart
  • geen last van je spijsvertering krijgt

Hoeveel kan ik het best eten?

Voor ieder van ons is er een hoeveelheid voedsel die langdurig verzadigt, energie levert en probleemloos verteerd wordt…

Wanneer kan ik het best eten?

Niet alleen wat we eten maar ook wanneer we eten maakt deel uit van ons voedingspatroon en kan voedingsklachten veroorzaken….

Eet ik gezond?

Je eet gezond als wat, hoeveel en wanneer je eet, optimaal op jouw behoeften is afgestemd. Je ervaart dan geen klachten…

Je optimale voedingspatroon?

Iedereen heeft een ander lichaam, een andere leefstijl en dus andere voedingsbehoeften. Er bestaat geen one-size-fits-all dieet. Jij hebt een uniek voedingspatroon nodig. Laat de Voedingsexpert jou helpen om die te ontdekken.